På väg mot ett nytt jobb

Georgios Makris började som trafiklärare 2013. Tre år senare blev han rektor på Bergstrands Utbildningar (fd Grönlunds).

– Vi släpper inte någon elev som inte kommer att klara av uppkörningen. Det säger Georgios Makris, rektor på körskolan Bergstrands utbildningar. Tillsammans med Borrföretagen och Arbetsförmedlingen ger man blivande borrtekniker möjligheten att ta körkort för tung lastbil.

Cirkulationsplatsen i Märsta är trång, men det hindrar inte körlärare Hans Palmkrans. Han rattar med van hand den tunga lastbilen genom den snäva kurvan.

– Håll långt till höger i hela svängen. Mer än vad ni tror, nudda nästan vägkanten. Då har ni manöverutrymme och fri sikt på vänster sida, säger han.

Hans Palmkrans har över 300 000 mil på vägarna i ryggen och vet vad han gör. Det inger respekt i den trånga förarhytten där även körkortseleverna Mikael Johansson och Fredrik Löv sitter inklämda. De lyssnar uppmärksamt och ställer frågor.

Lastbilskort krävs i branschen

Körutbildningen för tung lastbil ingår i yrkesutbildningen som Borrföretagen och Arbetsförmedlingen gemensamt anordnar. Körkursen som är speciellt framtagen för borrgruppen är komprimerad och individualiserad, berättar skolans rektor Georgios Makris.

– I vanliga fall är våra körutbildningar betydligt längre. Men för borrgruppen har vi 30 timmars lastbilskörning med lärare samt fem dagars teori. Vi delar upp eleverna i små grupper för att underlätta koncentrerad inlärning. Upplägget varierar, vissa dagar har vi några elever i lastbilen samtidigt som andra läser teori i skolsalen.

Idag är ett lastbilskort i det närmaste ett krav i branschen då man måste kunna transportera sin egen arbetsutrustning. Ett körkort med behörighet C (tung lastbil) eller CE (tung lastbil med släp) öppnar därför många dörrar.

Mikael Johansson och Fredrik Löv är med i årets första kull på 18 körkortselever från borrutbildningen. Båda tycker att det är väldigt kul att köra lastbil.

Branschen behöver fler borrare

Arbetsförmedlingens och Borrföretagens yrkesutbildning till borrtekniker har funnits i över 30 år. Under 37 intensiva veckor lär sig eleverna bland annat om material, teknik, svetsning, geologi och säkerhet. Den skräddarsydda utbildningen fyller ett stort behov då borrbranschen kräver ett stort rekryteringsunderlag under flera år framöver, menar Caroline Eklöf Fagerlund, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen.

– Enligt vår prognos kommer det att vara brist på borrtekniker fram till 2025, säger hon. Vi ser att behovet är stort i hela landet. Energiborrning är en viktig del av samhällsbyggandet.

Vägveteranen och körläraren Hans Palmkrans har över 300 000 mil på vägarna. ”Det bästa med jobbet är att kunna motivera eleverna att göra något som de har glädje av i framtiden”, säger han.

En majoritet av de som gick utbildningen 2019-2020 har fått arbete. Och i förra klassen som gick ut i februari i år har hälften blivit anställda. Utbildningen ger bevisligen jobb och arbetsförmedlingen kommer att fortsätta satsa på den.

– Vi har upphandlade avtal som oftast löper på max fyra år. Sedan gör vi en ny bedömning. Bland annat stämmer vi av med branschen vad gäller rekryteringsbehovet. Och som det ser ut nu är det stort.

Medelåldern i branschen är hög och många kompetenta borrare kommer att gå i pension de närmaste åren. Liksom i övriga byggsektorn har man haft svårt att rekrytera och det kommer att vara så ett bra tag framöver.

– Vi behöver locka fler ungdomar och kvinnor till branschen, konstaterar Caroline Eklöf Fagerlund. Det måste jobbas från alla håll för att marknadsföra yrket och för att lyckas med det krävs ett större samarbete mellan borrföretagen, arbetsförmedlingen och olika arbetsgivare.

99 procent tar körkortet

Tillbaka till eleverna Mikael Johansson och Fredrik Löv. De ska strax sätta sig i lastbilen och prova på stadstrafik för första gången. Det är något som båda ser fram emot.

– Det är väldigt kul att köra lastbil! Jag blir som ett barn bakom ratten. Synd att jag inte kände det här utbildningssuget redan för 20 år sedan, säger Mikael som på grund av pandemin blev av med jobbet i byggbranschen förra året.

Fredrik, som sadlar om från tidigare jobbet som plåtslagare i bilbranschen, håller med om körglädjen. Han tycker dock att blocket med fordonsteori är lite trögt att ta sig igenom.

– Det var länge sen jag satt i skolbänken, så det är lite motigt, konstaterar han. Men körningen är något helt nytt och spännande även om det är mycket att hålla reda på.

Efter att de är klara med sina 30 körlektioner är det dags för teoriprovet och uppkörningen. Både Mikael och Fredrik är tvärsäkra på att de kommer att klara det. Rektor Georgios Makris protesterar inte. Han tvärtom berömmer sina elever.

– De är duktiga, säger han. Och vi släpper inte någon elev som inte kommer att klara av uppkörningen. Vi bjuder i så fall på några lektioner så att han eller hon blir färdigutbildad.

Det kan rektorn kosta på sig att lova. Hittills har nära 100 procent av alla yrkeselever klarat uppkörningen vid första försöket.

TEXT OCH FOTO: SIMON JOHANSSON

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *