Unik borrmetod tar Norrfjärden jorden runt

Hos Norrfjärdens Brunnsborrningar utan­ för Piteå är man ensamma om en alldeles särskild borrmetod. Den uppfanns lite av en slump och har under de senaste 15 åren tagit ägaren Mikael Lindgren och hans kol­legor på uppdrag i stora delar av världen.

Jobbet går ut på att borra sig in i masugnar för att tömma dem på glödhett flytande järn och slagg, inför att ugnen ska renoveras invändigt. På engelska heter processen ”salamander tapping”, eftersom masugnens inre kallas salamander. Masugnars kärna är byggda av tegel och måste muras om med några års mellanrum, eftersom hettan sliter på teglet som blir tunnare och tunnare.

– Teglar man inte om den kan masugnen spricka. För att komma åt att göra jobbet behöver ju ugnens inre vara tomt, säger Mikael Lindgren.

Det var tidigare ägaren till Norrfjärdens, där Mikael själv började redan 1996, som gjorde den första masugnsborrningen, för SSAB i Luleå. Fram till dess hade tömningen gått till så att man stod på ett par meters håll och borrade manuellt med syrgaslans. Giftiga gaser strömmade ut ur masugnen och jobbet var livsfarligt.

– Det som provades då var att borra med rigg nästan hela vägen och sedan ta sista biten med skärbrännare. Men borrningen gick så bra att man borrade hela vägen in i kärnan och lät smältan rinna ut, berättar Mikael Lindgren.

Borrningen görs snett underifrån mitt under masugnen.

– Man lägger ner borrmasten på sidan på stöttor. Själva borrningen är sällan längre än ett par, tre meter. Järnet får både hammaren och borrören att smälta och det rinner ut antingen på en sandbädd eller i samma vagnar som de har för att transportera malmen. Det är flera ton smält järn och slagg som ska ut, säger Mikael Lindgren som beskriver metoden som mycket säker.

– Vi som borrar står på 40 meters håll. Problemet med giftig cyanidgas finns bara precis intill ugnen, så vi behöver inte gasmasker. Däremot har vi gasvarnare på oss. Stålverken har ju också väldigt hög egen säkerhet och ordnar med avspärrningar och flyktvägar.

– Men vi är alltid minst tre stycken från firman på utlandsuppdragen, det blir en extra säkerhet när man känner varandra och kan kommunicera. Masugnar är sig rätt lika världen över, men vi gör alltid ett besök på plats i förväg för att se förutsättningarna med egna ögon. Det som skiljer är framför allt hur mycket plats det finns runtomkring.

Utlandsäventyren med masugnstömning började 2005. Då hade ett stålverk i Nederländerna hört talas om att svenska LKAB hade en snabb och säker metod.

– Så vi fick åka dit och tömma deras ugn. På plats fanns en kanadensare som ville se hur det gick till och det ledde till uppdrag i Kanada.

På den vägen är det. Förutom en text på hemsidan har Norrfjärdens Brunnsborrningar aldrig marknadsfört sin unika kompetens. Däremot samarbetade man i många år med en nederländare som gjorde ett koncept av metoden, med Norrfjärden som borrare och en italiensk firma som renoverade och murade om ugnarna.

– Det rullade på bra i flera år. Vi har bland annat varit i Brasilien, Indien och Italien, men han som låg bakom konceptet har gått i pension nu. Men vi finns ju kvar och fortsätter att åta oss uppdrag för stålverk i hela världen.

Under pandemin blev det stopp för utlandsresorna. Men Norrfjärden lyckades ändå genomföra ett uppdrag i Japan – på distans.

– Jag minns att vi hade tagit fram egna borrör i aluminium till jobbet, för att kunna borra riktigt krokigt. Sedan blev vi inte insläppta på grund av restriktionerna. Men vi guidade dem hemifrån via video. De hade satt upp kameror överallt och så hade vi telefonkontakt med borraren.

Närmast på tur står ett jobb för SSAB.

– Och senast vi var i Nederländerna var det en engelsman på besök och blev intresserad. Han har inte hört av sig ännu, men kunskapen om vår metod sprider sig från stålverk till stålverk i hela världen, konstaterar Mikael Lindgren.

Det flytande järnet och slaggprodukterna från masugnen rinner ut på sandbäddar för att svalna och kunna transporteras bort.

 

TEXT: JÖRGEN OLSSON FOTO: MIKAEL LINDGREN

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *