Hardab tidigt ute med hantering av långa rör
Nära Karlstad ligger det gamla brukssamhället Forshaga och där huserar borrvagnstillverkaren Hardab, som har 15 års erfarenhet av borriggar med rörhanteringssystem.
– Vi var tidigt ute och jag tror att vi har skaffat oss ett visst försprång på det området. Idag tillverkar vi maskiner med fem, sju respektive tio tons lyftkraft, säger ägaren och konstruktören Bo Sjöberg.
Hardab är ett familjeföretag med ett tiotal anställda och egen konstruktion och tillverkning. Ursprungligen ägnade man sig åt värmebehandling och härdning av utrustning för pappersbruk, men genom ett förvärv av ett annat företag kom man i kontakt med brunnsborrningsbranschen.
– Vi upplevde att de använde sig av väldigt omodern utrustning, speciellt när det gällde hanteringen av borrören. Så vi tog fram ett rörhanteringssystem, som vi patenterade berättar Bo Sjöberg.
Intresset för borrvagnar med sexmeters rör väcktes under affärsresor, bland annat i USA:
– I Skandinavien var det bara tre meter som gällde. Men vi hade sett lyckade exempel på att arbeta med dubbelt så långa rör i andra länder och såg de stora vinsterna att ta fram ett rörhanteringsystem även för de tunga rören. För fyra-fem år sedan fick vi med oss en kund på idén och kunde köra igång på allvar.
Kan spara mycket
Borrning med sexmeters rör innebär en besparing av både tid och pengar. Bo Sjöberg vill inte gå in på exakt hur mycket produktionen påverkas, men ger ett generellt exempel:
– Antalet skarvningar halveras. Skarvar man rören 30 gånger på en dag i stället för 60 så sparar man mellan 30 och 40 minuter – och det är lika många borrmeter.
– Dessutom minskar dieselförbrukningen eftersom tiden då kompressorn går på maxvarv blir kortare.
”Laga med svets och slägga”
Robusta byggen och enkel, pålitlig funktionalitet är nyckelord för Hardab. 90 procent av de borrvagnar man bygger går på export – bland annat till Nordafrika samt Syd- och Nordamerika. Deras största marknad är borrvagnar för mineralprospektering.
– Där är det tuffa miljöer och väldigt hårda krav. Maskinerna ska kunna gå 20 timmar om dygnet sex dagar i veckan. Då går det inte att ha en massa känslig elektronik. I princip ska våra konstruktioner kunna lagas med svets och slägga, säger Bo Sjöberg.