Småföretagande: Borrföretagen stöttar med nätverk och utbildningar

Certifieringar, avtalsfrågor, lagändringar, konsumentfrågor, tekniska frågor eller ekonomi. Det är bara några exempel på frågor Borrföretagens kansli och medlemsservice kan ge stöd i.

– Kan vi inte själv svara på frågorna uppdaterar vi oss eller så vet vi vem som har svaren och kan leda våra medlemmar rätt, säger Dominika Rydel, jurist och administrativ chef på Borrföretagen.

Dominika Rydel, jurist och administrativ chef.

Ett av Borrföretagens centrala uppdrag är att ge stöd och hjälp till medlemmarna i alla frågor som rör företagandet. Förutom att svara på frågor som uppkommer och löpande ställs av enskilda medlemmar, arrangerar Borrföretagen regelbundna digitala lunchseminarier och andra utbildningar som fångar upp aktuella frågor.

– Seminarierna har handlat om så skilda saker som färdskrivare, nya lagändringar, leverantörernas produkter och certifieringar. Finns det intresse för något specifikt ämne eller önskar företagen damma av gammal kunskap tar vi gärna emot tips och förslag. Det här är ett format som de flesta kan vara med på under en lunch. Många småföretagare passar på att delta i dessa, berättar Dominika Rydel.

På seminarierna är det ofta en fackkunnig person som gör en dragning baserat på verkliga fall och svarar på frågor.

– Sedan diskuterar vi fallet tillsammans. Att nätverka bland branschkollegor tror vi är viktigt, både digitalt och under fysiska möten.

Frågor kring certifieringar

Johan Andersson är ekonom och administratör på kansliet. Det senaste året har han fått många frågor kring vilka certifieringar som finns för borrare, vad som skiljer dem åt och exempelvis vem som kan godkänna ett svetsprov i närområdet.

– Det ställs högre krav i dag på att kunna visa upp olika typer av behörigheter och certifieringar, inte minst i upphandlingar, säger Johan Andersson.

ISO är en annan viktig certifiering som gäller företaget och visar att det har dokumenterade rutiner som följs upp årligen samt att det har olika kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöprocesser på plats. Det visar även att företaget dokumenterar och följer utvecklingen i branschen samt att det definierar och arbetar för ständiga förbättringar.

– Här kan vi hjälpa mindre företag att komma vidare i den utvecklingen, att ta steget ut för att kunna vara med på de större jobben. Bland annat har vi ett så kallat ISO-paraply. Det är ett digitalt system för certifiering laddat med bilagor redo att laddas ner och fyllas på av företagen. Vi har också samarbetspartners som är specialiserade på certifieringar om företaget hellre vill gå den vägen, berättar Dominika Rydel.

Johan Andersson, ekonom och administratör.

Avtalsfrågor viktiga

Konsumenttjänstlagen och annan avtalsjuridik är ett annat område Borrföretagen får en hel del frågor kring.

– Vi hjälper till med avtalsmallar och att formulera klausuler så att man hänger med i prisutvecklingen nu när alla kostnader ökar. Att man har bra avtal är väldigt viktigt, betonar Johan Andersson.

Själva prissättningen måste varje företag själv ta ställning till. Men genom att till exempel få hjälp med hur man dokumenterar allt extraarbete och material utöver det avtalade, kan medlemmarna få betalt för hela jobbet som har utförts. Det ger direkt effekt på företagets ekonomi. Dokumentationen är också viktig vid en eventuell framtida tvist.

– Ibland granskar vi offerter, till exempel om villkoren är rimliga. Vi hjälper också till med att tolka och förklara beslut och regler från myndigheter och vilken effekt de får i förlängningen hos företagen, förklarar Dominika Rydel.

Nätverket utvecklar

Både Johan Andersson och Dominika Rydel lyfter fram Borrföretagens utbildningar och medlemsmöten som viktiga stöd för småföretagaren. Ett exempel är en kurs i entreprenadrätt förra året, som bland annat gick igenom grundläggande och väsentliga spelregler enligt standardavtalen för byggsektorn.

– Den som deltar i dessa utbildningar håller sig uppdaterad på vad som händer i branschen och lär sig nya synsätt eller lösningar. Därför är nätverket i sig väldigt viktigt. Det är en möjlighet att knyta nya kontakter som kan leda till samarbeten och affärer. Jag tror att gemenskapen i organisationen och det utbyte som kommer av det är än mer viktigt för de mindre företagen. Nätverkandet gör att företagen utvecklas och även vi i organisationen med dem, säger Dominika Rydel.

TEXT: LARS WIRTÉN

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *