Sveriges Byggindustrier ger medlemsservice med mångfald

Bensinavtalen utnyttjas mest, konstaterar Peter Schyum, affärsområdeschef för verksamhetsledning. Foto: Rosie Alm.

– Bra medlemsservice, som att erbjuda rabattavtal, är ett konkurrensmedel för oss. Företag jämför i vilken organisation de får mest för medlemsavgiften och det är tydligt att medlemsservice är viktigt, konstaterar Peter Schyum på Sveriges Byggindustrier.

Bland de cirka 3 500 medlemmarna i Sveriges Byggindustrier, BI, finns allt från enmansföretag till byggbranschens riktigt stora drakar. Oavsett storlek, snittet ligger på cirka 30 anställda, har företagen tillgång till bransch- och arbetsgivarorganisationens service. Från kurser, utbildningar och publikationer till inköpsavtal och rådgivning om arbetsmiljö och säkerhet. Kostnadsfritt eller rabatterat. Service lämnas i första hand lokalt, men hela organisationens expertis står till förfogande.

– Vi har jobbat strategiskt och målmedvetet för att nå hit där vi är idag. Allt fler små och medelstora medlemsföretag utnyttjar våra tjänster. Kollektiv- samt entreprenadavtal å sin sida är viktiga, men medlemmarna har också förväntningar på att vi ska serva dem med avtal som har med förmåner att göra, säger Peter Schyum som är affärsområdeschef för verksamhetsledning inom BI.

– 3 300 av våra medlemsföretag har under 50 anställda och kan inte alltid få så bra priser och villkor som vi får när vi förhandlar centralt för hela BI. Idag har vi 27 olika avtalspartners, bland annat två drivmedelsleverantörer och runt fem billeverantörer.

Från fordon till fest

BI har knutit rabattavtal med leverantörer av allt från bensin, ekonomisystem, event, fordon och försäkringar till kontorsmaterial, kreditupplysningar, maskiner, mobiltelefoni och rekryteringstjänster.

Vi frågar Peter Schyum vilka rabattavtal som utnyttjas mest.

– Bensinavtalen. Hälften av alla våra medlemsföretag använder sig av dessa. Det beror sannolikt på att det är lättförståeliga avtal om rabatter på en vanlig och ofta använd produkt.

– Våra försäkringsavtal utnyttjas av runt 600 medlemsföretag, och varje år rullar det ut flera hundra nya bilar från våra avtalade leverantörer, tillägger han.

Regelbunden översyn

Peter Schyum och hans kollegor vet vad de vill med organisationens rabattavtal.

– Vi ställer inte bara kostnader mot varandra utan försöker många gånger i samarbete utveckla anpassade produkter och tjänster för våra medlemsföretag, och tittar även då på aktuella leverantörers möjlighet att leverera. Det är ett krav att de ska kunna leverera över hela landet, och så vill vi teckna långsiktiga avtal.

Arbetet med rabattavtalen är en ständigt pågående process. Medlemmarnas intresse och nyttjandegrad följs upp regelbundet.

– Det är viktigt att vi erbjuder medlemmarna ett urval av leverantörer att välja mellan, och att det är tilltalande rabatter och förmåner. Vi ska helt enkelt vara bäst i klassen, slår han fast.

Text: Mia Ising

Andra artiklar om Sveriges Byggindustrier:

Sveriges Byggindustrier: Så tycker Geotecs medlemmar

Golvbranschen ser Sveriges Byggindustrier som renodlad arbetsgivarpart

Arbetsrätt – en het medlemsfråga i Sveriges Byggindustrier

Så arbetar Sveriges Byggindustrier med opinionsbildning

Rådgivning är en hjärtefråga för Sveriges Byggindustrier

Catharina Elmsäther-Svärd: Vi behöver rusta Sverige för framtiden

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *