11 råd om du vill sälja ditt företag
Vad är viktigt att tänka på om du funderar på att sälja ditt företag? Eller om du inte vill sälja? Borrsvängen ställde frågan till David Hallbäck på Svensk Företagsförmedling som har hjälpt till vid flera företagsaffärer i borrningsbranschen.
David Hallbäck tror att det blir svårt för de små företagen att hävda sig i konkurrensen på sikt. Hans råd för den som inte vill sälja sitt företag är att liera sig och gå samman med andra och sikta på att bli en ny stark spelare lokalt.
– Gå ihop med värsta konkurrenten. Om ni inte vågar eller vill slå ihop er helt kan ni bilda ett samriskbolag som fakturerar ut mot kund och delar på administrativa kostnader, men där ni behåller era egna bolag bakom. När ni har blivit starkare kan nästa steg vara att börja köpa upp andra företag eller ta in fler under samma paraply.
– Idag kostar utrustningen mycket och det är därför viktigt att hålla uppe nyttjandegraden och att ha full beläggning. Din utrustning kanske inte kan vila när du behöver vila. Då är det svårt att vara ensam. Jag tror att företag med färre än tre riggar kommer att få det svårt framöver. Den utvecklingen har vi redan sett inom slamsugning och annan industriservice till exempel.
Om du istället blir uppvaktad av en större aktör eller om du bestämmer dig för att själv ta steget och försöka hitta en köpare finns det en del att tänka på och förbereda. Här är David Hallbäcks råd.
1. Vill du verkligen sälja?
Innan du går in i en förhandling med en köpare, tänk noga igenom om du verkligen vill sälja. Vilken frihet vill du ha? Friheten att vara din egen eller friheten från det övergripande ansvaret? Du har antagligen en gång startat företaget av en anledning. Det här är den första frågan du ska ställa dig.
2. Se över din utrustning
För en ensamföretagare eller det lilla företaget med enstaka anställda betyder utrustningen mycket för värdet på företaget. Har du gammal utrustning eller om den är i dåligt skick blir företaget svårsålt. Då måste den nya ägaren börja med att investera. Du bör ha en jämn investeringstakt, vilket syns i avskrivningarna i balansräkningen. Sjunkande avskrivningar pekar på investeringsbehov.
3. Anställ
Enmansföretag är svårsålda. Då hänger hela verksamheten och all kunskap och kompetens på en enda person, vilket innebär en risk för köparen.
4. Klä bruden
Det är lättare att sälja en ren och hel bil som är nytvättad än en smutsig utan servicebok. Samma sak gäller företag. Se till att ha ett snyggt yttre: måla byggnader, ta bort ogräs, ha snygga bilar och maskiner. Det första intrycket är viktigt även vid en företagsaffär. Men tänk även på serviceboken, det vill säga dokumentationen. Använd transparenta och digitala affärssystem där all kritisk affärsdata matas in, så att köparen inte blir beroende av din hjärna. Delegera ut ansvarsområden på dina anställda.
5. Renodla din verksamhet
Renodlade och specialiserade borrare är mer attraktiva för en köpare än företag med flera olika delar i verksamheten, som att även vara rörläggare och installera värmepumpar.
6. Skaffa en bred kundbas
Om du endast har ett fåtal kunder, om aldrig så lönsamma, är du sårbar om du förlorar en av dem. Det ökar risken för köparen. Siktar du på att sälja ska du därför medvetet söka fler och nya kunder. Om du inte vågar anställa, överväg att minska engagemanget i någon av de befintliga kunderna för att kunna ta in fler nya. Dina fina kundrelationer kan ses som en risk för en ny ägare som inte känner dina kunder.
7. Vad är din egen inställning?
Köparen kommer att fokusera mycket på dig som person. Är du driven, har du energi och kommer du att fortsätta att vara engagerad som anställd? Eller är du trött och ger intryck av att bara vilja bli av med företaget? Söker du bekvämlighet eller en ny utmaning? Den bedömningen är viktig för köparen.
8. Sälj när det går bra
Det kan kännas omotiverat att sälja när allt går bra och du gör bra vinst. Varför göra sig av med något du har byggt upp under flera år och som dessutom ger klirr i kassan? Svaret är att du inte kommer att kunna sälja den dag det går sämre och allt känns motigt. Det här är ett vanligt misstag i alla branscher, enligt David Hallbäck. När du inte längre orkar, när du inte har hängt med i investeringar och utveckling, då kan du heller inte sälja.
9. Var tydlig
När du har uppvaktats, ta fram en tydlig presentation av ditt företag. Presentera dina anställda, vad ni jobbar med, hur ni gör det och med vilken utrustning. Givetvis ekonomiska nyckeltal som omsättning och resultat. Håll det enkelt. En köpare behöver inte veta särskilt mycket för att kunna avgöra om och vad de vill erbjuda dig.
10. Driv processen framåt
Att diskutera med köparen fram och tillbaka och dra ut på tiden är ett klassiskt misstag. Det tjänar bara köparens intressen och leder till att du får sämre betalt. Bestäm dig tidigt och gå mot avslut. Det här är dock en svår avvägning; när det är dags att sätta ner foten och säga att nu har ni fått tillräckligt med information, nu vill jag ha ett bud. Här kan en extern rådgivare som har varit med i liknande situationer vara värdefull.
11. Ha realistiska förväntningar
Är du ensamföretagare får du betalt för din utrustning plus en anställning. Har du lite mer volym och flera anställda kan du räkna med fyra till sex gånger ett hållbart resultat, där köparen tittar på genomsnittligt antal borrmeter per år tillsammans med snittresultatet över ett antal år.
Text: Lars Wirtén
Illustration: Myra Starklint Söderström
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!